نویسنده و مترجم : علیرضا انصاری
کارشناسی ارشد معماری منظر
- پورتفولیوی خود را «مینیمال» طراحی کنید
- تاکید کنید که چه کسی هستید
- روی محتوا تمرکز کنید
- پرزنت به اندازه محتوا اهمیت دارد
- با تصاویر و مدارک طراحی، همسو و سازگار باشید
- یک پروتفولیوی طولانی، به معنای داشتن پورتفولیوی عالی نیست
- معماری فقط در مورد کارهای گرافیکی نیست
- هیچ بهانه ای برای اشتباهات گرامری یا املایی وجود ندارد
- طراحی پورتفولیو صرفا اهمیت ندارد، بلکه نحوه ارائه و ارسال آن هم اهمیت دارد
- همیشه حقیقت را بگویید
زمانی که بحث انتخاب شغل و حتی تحصیل در مقاطع بالاتر میشود، همهچیز کمی متفاوت است و رقابت ها خیلی زیاد میشود . هر فردی برای ارسال درخواست شغل در یک شرکت معتبر استرس خاصی را تحمل میکند و تنها چیزی که میتواند باعث موفقیت فرد در این مرحله شود «پورتفولیو و نمونهکار قوی» میباشد . پس بهطور کلی پورتفولیوی شما نقش مهمی در رسیدن شما به شغل رویاییتان را ایفا میکند.
پورتفولیو مجموعهای سازمانیافته از بهترین کارهای شماست که مهارتها، ویژگیها و دستاوردهای شما را به نمایش میگذارد، بهویژه در زمینهی خاصی مانند معماری، به یک نیازِ مهم تبدیل میشود و یک پورتفولیوی معماری باید به خوبی طراحی شود تا بتواند مشتری/شرکت/دانشگاه را راضی کند. در اینجا ۱۰ نکته برای معماران جوان و دانشجویان معماری و معماری منظر را مورد بررسی قرار دادهایم.
پورتفولیوی خود را «مینیمال» طراحی کنید
By : Malak Mavrakis
تا آنجا که میتوانید پورتفولیوی خود را بصورت مینیمال (کمینه و ساده) طراحی کنید. در طراحی خود از شلوغی و عناصر مختلف اجتناب کنید. نیاز نیست تمام پروژههایی که در زندگی خود انجام دادهاید را در پورتفولیو بگنجانید. یک مشتری یا استخدام کننده یا مدیر وقت ندارد تمام کارهای شما را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد. در واقع این پروژهایتان هستند که شما را به بهترین شکل معرفی میکنند و بخاطر داشته باشید کیفیت مهم است نه کمیت .یک مدیر یا استاد دانشگاه همیشه می خواهد بهترین کارهای شما را ببیند و تا آنجا که ممکن است باید تعداد آنها کم و «بهاندازه» باشد.
تاکید کنید که چه کسی هستید
Photo Source: https://apalmanac.com/commentary/creating-a-postcard-portfolio-14564
به خاطر داشته باشید، این شما هستید که آنها برای استخدام باید انتخاب کنند. در واقع پورتفولیوی شما نماینده بالقوه شماست. بنابراین با هر پروژه ای که ارائه می کنید، تأکید کنید که چه کسی هستید. با دیزاین و نوع طراحی خود بطور غیرمستقیم بیان میکنید که چه شخصی با چه نوع مهارت و رویکردی هستید. از گنجاندن اشعار خوبی که نوشتید، تصاویر عالی که گرفتید و مقالاتی که سرپرستی کردید دریغ نکنید. مدارک باکیفیت از پروژه هایتان تهیه کنید و به بهترین شکل آنها را پرزنت کنید.
روی محتوا تمرکز کنید
پورتفولیوی معماری همیشه نشان دهنده مهارت های یک فرد است. متاسفانه اغلب با اسکیسها و رندرهای زیبا پر میشود. اما چیزی که از دست می دهید محتوایی است که در ذهن دارید. «محتوا» همان دیتاها و اطلاعاتی است که شما از طریق پروژههای خود چه بصورت بصری و چه بصوری نوشتار به مخاطب یا بیننده منتقل میکنید .پس خیلی اهمیت دارد که این اطلاعات مفید باشد و بیانگر توانایی و علم شما باشد. پس به یاد داشته باشید که «محتوا همه چیز است» و ابتدا باید به محتوا توجه شود و در مرحلهی بعدی به موارد فرعی و کمیت ها. محتوا میتواند شامل توضیحات ارزشمند(تکست)، دیاگرام های گویا و قابل فهم (هر نوعی از دیاگرام) و مدارکِ مهم دیگر باشد.
پرزنت به اندازه محتوا اهمیت دارد
Photo Source: https://illustrarch.com/articles/8082-architectural-diagram-design-process.html
آیا تمرکز روی محتوا برای یک پورتفولیوی موفق کافی است؟ قطعا نه. پرزنت چیزی است که باعث می شود محتوای شما قابل درک باشد. و باز هم ارائه در مورد پر کردن صفحات با رندر و اسکیس نیست. ارائه ابزاری برای بیان رویکرد و مهارت و تخصص شماست. ممکن است دیاگرام پروسه طراحی، اسکیسهای انتزاعی یا کانسپتهای مفهومی و … باشند که به خوبی طرح شما را شرح می دهند و این را بدانید که مخاطب از طریق پرزنت شما، دیتاها و محتوای شما را خیلی بهتر درک خواهد کرد. دیزاین ارتباط مستقیمی با «درک محتوا» دارد.
با تصاویر و مدارک طراحی، همسو و سازگار باشید
Photo Source: https://www.archdaily.com/872418/the-best-architecture-portfolio-designs/592d5f33e58ece98ac000154-the-best-architecture-portfolio-designs-image?next_project=no
نکته مهم دیگر در مورد ارائه نمونه کارها، سازگاری بصری در سراسر آن است. همیشه محتوا، موضوع و روایت پروتفولیوی خود را بخوبی برنامهریزی کنید. طراحی پورتفولیو بدون برنامهریزی و استراتژی ممکن است در نهایت شلوغ و غیر قابل فهم باشد. همیشه در مورد موضوع و بیان و ارائه نمونه کارهای خود شفاف باشید و با برنامهریزی و طرحریزی منظم و دارای انسجام، کارهایتان را ارائه دهید.
یک پروتفولیوی طولانی، به معنای داشتن پورتفولیوی عالی نیست.
پروتفولیوهایی با صفحات زیاد به ندرت به طور کامل بررسی می شوند. دفاتر معماری روزانه دهها یا صدها پروتفولیو دریافت میکنند و بنابراین مهم است که کوتاه و مستقیم به موضوع بپردازید. بدیهی است که طول مشخصی برای یک پروتفولیوی خوب وجود ندارد، اما قطعاً یک پورتفولیو ۴۰ صفحه ای با ۱۰ پروژه،بسیار طولانی و خسته کننده به نظر میرسد. پروژه های خود را کوتاه و «بهاندازه» ارائه دهید و به خاطر داشته باشید که تعداد پروژههایتان بیشتر از ۵ پروژه نشود. پروژه های متوسط یا پروژه هایی که به آنها افتخار نمیکنید یا در مورد آنها شک دارید را کاملا نادیده بگیرید و سعی کنید حداکثر ۳ الی ۵ پروژه «عالی» خود را به بهترین شکل ارائه دهید .
معماری فقط در مورد کارهای گرافیکی نیست
معماری رشته ای نیست که تنها بر تجسم و گرافیک اجزا و فضاهای پروژه ها تمرکز کند. بلکه علم و ایدههای شماست که اهمیت دارد و بنابراین تسلط بر نظریه علمی و ایدهها بسیار مهم است. دانش تحلیلی و فکری خود را در پشت فرآیند یک پروژه نشان دهید و آنها را در ارائه کار خود به نمایش بگذارید.
هیچ بهانه ای برای اشتباهات گرامری یا املایی وجود ندارد
Photo Source: https://www.re-thinkingthefuture.com/architectural-community/a6376-10-ways-to-instantly-improve-your-architecture-portfolio/
آنچه اغلب در یک پورتفولیو نادیده گرفته می شود، اشتباهات گرامری و املایی است. اما هیچ بهانه ای برای آنها وجود ندارد. این اشتباهات ممکن است شما را غیرحرفهای و نامناسب برای موقعیت شغلی نشان دهد. بنابراین، به دستور زبان و املای خود توجه کنید. از Grammarly و سایر ابزارهای مشابه برای بررسی گرامر استفاده کنید.
طراحی پورتفولیو صرفا اهمیت ندارد، بلکه نحوه ارائه و ارسال آن هم اهمیت دارد
ارائه نمونه کارها به روش صحیح بسیار اهمیت دارد. متن ایمیل باید مختصر و جذاب باشد. نامههای صادقانه بهتر از نامه های خیلی رسمی هستند. همچنین،مطمئن شوید که استخدام کننده یا دانشگاه مقصد به راحتی به پورتفولیوی شما دسترسی دارد. پورتفولیوی خود را زیر ۱۵ مگابایت آماده کنید و لینک گوگل درایو ارسال نکنید. مراقب باشید که ایمیل یکسانی را به تمام دفاتری که در نظر گرفتهاید، فوروارد نکنید.
همیشه حقیقت را بگویید
آخرین مورد که اهمیت زیادی هم دارد این است که همیشه حقیقت را بگویید. برای به دست آوردن شغل، در پروژه ها و نمونهکارهایتان اغراق نکنید. در بخش CV و بیان مهارت های فردی و مهارت های نرم افزاری صادق باشید چون به نفع شماست. لطفا «فقط خودتان باشید» .
منبع +
تهیه مطلب: علیرضا انصاری / واحد تحریریه دستیار جیبی منظر
دانلود مقاله