تهیه و گردآوری : واحد تحریریه دستیار جیبی منظر
پرسشگری و تهیه نظرسنجی درواقع باعث میشه افراد متخصص نگرشها، ادراکها و انگیزههای جامعه و کاربران رو که از طریق مشاهدی رفتاری که قابل دستیابی نیست، بفهمند.
لازمهی نظرسنجی اینه که بصورت دقیق و با نظم انجام بشه و البته غیرقابل تغییر باشه. سوالات عموما باید چند گزینهای باشن، چون علاوه بر ایجاد حس کنکجاوی، اجازه میدن که دامنهی پژوهشهای ما درباره مکان گسترش پیدا کنه.
یکی از نکات خیلی مهم درباره نظرسنجی اینه که؛ شاید بتونیم از طریق «مشاهده»، چگونگی استفاده از مکان رو بفهمیم، اما پیبردن به اینکه چرا از اون فضا استفاده نمیشه! یا چجور میتونیم اون فضا رو بهتر طراحی کنیم. کار خیلی سختیه که ما میتونیم از طریق نظرسنجی به جوابهای ایندسته از سوالات در مورد سایت خودمون برسیم.
از هر پرسش درست استفاده کنید
کاهش مدت زمان انجام یک نظرسنجی، باعث افزایش تعداد افراد مایل به پاسخگویی میشه.
از زبان ساده استفاده کنید
از بکار بردن اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید. مگر در مواردی که پاسخ دهندگان بخشی از یک گروه تخصصی حرفهای باشن.
از پرسشهای آزاردهنده، مبهم و جهتدار دوری کنید
از سوالات باز بصورت محدود استفاده کنید.
پرسشهای کلیدی داشته باشید
پرسشهایی رو انتخاب کنید که به شما در تصمیمسازی و اقدام از راه طراحی یا مدیریت کمک کنه.
پرسشهای بدون ساختار ممنوع!
با دستهبندی پرسشها در موضوعات مرتبط و مرتبسازی اونها از سادهترین تا پیچیدهترین، غیرشخصیترین به شخصیترین، به نظرسنجی حس «ساختار یافتگی» بدید.
نظر و پیشنهاد مردم رو بپذیرید !
زمانیکه نظرسنجیها رو انجام دادید، در نهایت از کاربران (مردم) درخواست کنید که نظر و پیشنهادات خودشون رو هم درباره طراحی مکان به شما اعلام کنن.
محک زدن نظرسنجی!
با محکزدن نظرسنجی در گروه کوچکی از افراد که مشابه مخاطبان هدف هستن، در وقت، تلاش، و هزینه خودتون صرفهجویی کنید. مراقب جوابهای خالی و تفسیرهای اشتباه باشید.