ایده‌ها و مفاهیم پرزنت در معماری و معماری منظر

نویسنده و مترجم : علیرضا انصاری

کارشناسی ارشد معماری منظر

ارائه‌ی عالی در زمینه معماری ، معماری منظر و طراحی شهری به خودی خود یک هنر است. زیرا ارائه بد می‌تواند یک ایده عالی را بدون توجه به اصالت آن برای همیشه نابود کند. این ممکن است کمی بیش از حد چالش برانگیز به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست. در واقع، یک ارائه خوب بیشتر شبیه به پیروی از یک ساختار و فرمول است که نتایج فوق العاده را تضمین می کند.

در این مقاله میخواهیم روش هایی که ما تجربه کردیم و قطعا برای بهبود ارائه‌های شما میتواند مفید باشد را در کنار هم مورد بررسی قرار دهیم.


پرزنت و ارائه نقشه ها

برای انعکاس مفهوم طراحی شما و انتقال موثر مشخصات و عناصر کلیدی یک طرح، ارائه‌ی شما باید هم متن و هم گرافیک قوی داشته باشد. هنگام ایجاد نقشه، بسیار مهم است که کارآمد و هدفمند کار کنید و دقیقاً از آنچه که برای رسیدن به هدف و مفهوم اصلی لازم است استفاده کنید.

«کیفیت» نسبت به کمیت ارجحیت دارد زیرا دومی می تواند باعث سردرگمی شود، اما اولی میتواند بیانگر تخصص و «خود شما » باشد. در نظر بگیرید که ایده، اجزای کلیدی و ایده‌های اصلی طرح چقدر ساده یا پیچیده هستند که وقتی از ابتدا پروژه خود را بررسی میکنید، بتوانید بخوبی درکشان کنید.

کار خود را به عنوان یک گروه منسجم از المان ها و عناصر  در قالب، مقیاس و نقشه‌ها و تصاویر مختلف که مکمل یکدیگر هستند کنار هم بیاورید تا درک منطقی و کاملی از پروژه ایجاد کنید. عدم وضوح و عدم خوانایی ارائه‌ی شما می تواند ناشی از سبک های بصری ناسازگار باشد.

ساختار پرزنت (ارائه)

قبل از شروع دیزاین و ارائه‌ی آن، مدتی را برای برنامه ریزی و انتخاب اجزا و محتوای پرزنت خود اختصاص دهید. این چه چیزی است که شما قصد دارید به مخاطب ارائه دهید؟ مخاطب از ارائه‌ی شما چه چیزی را درک خواهد کرد؟ چه نوع تصاویر یا طرح هایی را باید به عنوان بخشی از آنالیز و ارائه‌ی خود قرار دهید؟  این سوالاتی است که قبل از شروع فرایند پرزنت، باید از خود بپرسید و برای پاسخ آنها راهکار داشته باشید. (راهکاری از جنس پرزنت بصری) . جمع‌آوری اطلاعات، از جمله تهیه فولدری کامل از تمام تصاویری که باید نمایش داده شوند و متنی که می‌خواهید قرار دهید، این موارد اولین گام در ترتیب چیدمان پرزنت شماست. این کمک بزرگی در ارائه‌ی محتوای شماست و در واقع ابزاری است که از طریق آن طرح خود را  بخوبی به مخاطب منتقل خواهید کرد.

Size paper

جهت، اندازه و تنظیمات

آیا محدودیتی در نحوه جهت گیری عناصر و مواردِ درون ارائه‌ی شما وجود دارد؟ ابتدا مطمئن شوید که پرزنت  شما باید به صورت عمودی یا افقی نمایش داده شود؟.بررسی کنید که پرزنت شما چگونه دیده می‌شود و چگونه قرار است توسط مخاطب عادی درک و خوانده شود؟.

اینکه ارائه شما در سایز مشخصی ارائه شود، بسیار حائز اهمیت است. حتی در خوانایی آن تاثیرگذار است. بطوری که اگر یک ارائه بصورت افقی باشد در قالب های دیجتالی(مانند PDF) بهتر از حالت عمودی خوانده می شود. (همچنین هر دوی آنها مسائل خاص خود را دارد که باید به آن‌ها توجه شود).

چیدمان پرزنت

برای سازماندهی اجزای بصری، می‌توانید از یک شبکه (Grid) ساده یا حتی پیچیده تر استفاده کنید. شما می توانید عناصر ارائه‌ی خود را در صفحه کنارهم قرار دهید و با استفاده از یک شبکه‌ی صحیح و منطقی، کارتان را به خوبی ارائه دهید.

هنگامی که اندازه‌ی صفحه خود را انتخاب کردید، باید شروع به ساخت شبکه کنید. بخش عنوان(Title)، و سایر اطلاعاتی که باید در هر ارائه وجود داشته باشد را می توان در شبکه گنجاند.

استفاده از برنامه‌ای مانند InDesign فوق‌العاده است، زیرا می‌توانید صفحات اصلی را به‌عنوان الگو تنظیم کنید (Page Master)، و برای استفاده در بسیاری از صفحات فقط به یک ایجاد شبکه نیاز دارید.

Grid layout

ضروریات بورد طراحی

این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا نتیجه کار شما (خوب یا بد بودن کارتان) کاملا بستگی به نحوه چیدمان، محتوای ارائه‌ی شما، و عناصر بصری آن دارد . پس به این نکات توجه زیادی داشته باشید، زیرا مخاطب توسط کار و پرزنت شما، می تواند توانایی‌هایتان را بخوبی درک کند.

اطلاعات – محتوا – عنوان و تکست – داستان

داشتن عنوان ثابت برای یک ارائه‌ی مشخص، میتواند به پرزنت شما هویت دهد. هویت هر ارائه نشان از ‌کیفیت و نظم کار شماست. عناوین ثابت، ظاهری حرفه ای به کارتان می‌دهد و مخاطب را از سردرگمی خارج میکند.

Information - Title
Source: NUS Gradshow 2022

عنوان- تکست

«تایپوگرافی» موضوعی بسیار مهم در یک ارائه است. در واقع در تمامی حوزه های «گرافیک» نقش مهمی را ایفا میکند و بیانگر هویت یک کار میتواند باشد.

استفاده از فونت های زیاد، شاید خیلی وسوسه انگیز باشد و عموما هم برای افراد تازه‌کار خیلی جذاب است. اما لطفا در برابر این وسوسه مقاومت کنید و فونت های ارائه‌تان را محدود به ۲ فونت مشخص و مینیمال کنید. ساده و خوانا بودن فونت اهمیت بسیاری دارد. چون در ارائه‌های حوزه معماری و معماری منظر و طراحی شهری «سادگی» در ارائه اصل مهمی است و بهتر است همه به آن اشراف داشته باشند.

– سایز فونت

یکی از مواردی که  در خوانایی متن شما تاثیر بسزایی دارد و باید سعی کنید سایز مناسب را باتوجه به اندازه‌ی صفحه‌خود در نظر بگیرید. (برای مثال در اندازه A4 سایز متن شما می تواند ۱۲ باشد که این هم کاملا تقریبی و نسبی است)

– فاصله خطوط

فاصله خطوط در متن های شما، تاثیر زیادی در بهتر خوانده شدن و حتی دیده شدن متن شما دارد. در واقع به شکلی باید فاصله خطوط را تنظیم کنید که ذهن مخاطب دچار سردرگمی و گم‌کردن خطوط متن شما نشود .

+ نکته مهم

هیچوقت یک تکست بلند در ارائه‌ی شما برای مخاطب جذاب نیست و عموما هم مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد. زیرا پرزنت‌های حوزه کاری شما یک فرایند بصری(دیداری و تصویری) است و کسی نمی‌تواند ارائه‌ی  شما را مانند یک «مقاله» مطالعه کند. پس متن های بلند بکار نبرید و سعی کنید با المان های بصری، تصاویر و عناوین و تکست های کوتاه کارتان را «پرمحتوا» ارائه دهید.

By: Sebastiaan van Arkel

 

استفاده از فضای منفی

سعی کنید از فضای منفی به خوبی بهره ببرید. فضای منفی شاید نام مناسبی نباشد. در واقع به معنای «فضای بلا استفاده» است. اما حقیقت این است که این فضا در حالی که خالی و سفید است اما در حال استفاده است یا بهتر است بگوییم «مثبت» و پرکاربرد است.

فضاهای منفی باعث می‌شود کارتان بهتر دیده و برجسته شود و در کل مخاطب فوکوس بهتری روی کل پرزنت شما داشته باشد.

Nagative Space
Source: NUS Gradshow 2022

استفاده از نمای ایزومتریک و آگزونومتریک

پرسپکتیو آگزونومتری که به آن پروجکشن موازی یا آگزونومتریک نیز می‌گویند، یک برجستگی ارتوگرافی به‌عنوان وسیله‌ای برای نمایش مدل‌های سه‌بعدی است. که درواقع یک روش بسیار کارآمد برای نشان دادن یک پروژه است زیرا می تواند نه‌تنها طرح های مفهومی بلکه جزئیات ساخت و ساز را به سبک بسیار آموزشی و منطقی‌تر نشان دهد. در واقع به ما این امکان را می دهد که موقعیت بیننده را هنگام چرخش محورها تغییر دهیم و در نتیجه چندین ترکیب بصری از طرح را ایجاد کنیم که می‌تواند به پاسخ دادن به سؤالات مخاطب یا مشتری کمک کند.

نقشه ها و مدل‌های ایزومتریک ابزار قدرتمندی برای ارتباط بصری آرایش های فضایی پیچیده است. دید منحصر به فردی که برایتان فراهم میکند، امکان طراحی‌های بسیار توصیفی را به شما می‌دهد که فضای سه‌بعدی را روی یک سطح دو بعدی نشان می‌دهند. (زاویه دید خارجی و کلی ایزومتریک در حالت ۳۰ درجه می باشد).

Source: Archdaily – AGi Architects

 

استفاده از ترسیم پلانومتریک

نقشه‌های پلانومتریک یا پلان سنجی نوعی ترسیم سه بعدی هستند که شامل یک “نمای پلان” دقیق با زاویه کلی ۴۵ درجه است. نمای پلانومتریک یک سیستم “طرح موازی” است .

نقشه های پلانومتری برای نشان دادن عمق (بُعد) کاربرد دارند. من یک بار نقشه یک موزه را دیدم که از نمای پلانومتری استفاده می کرد، بطوری که هر گالری در مقیاس مشخص و بدون هیچ چیز مبهمی نمایش داده می شد.

isometric - planometric

استفاده از سکشن-پرسپکتیو

سکشن-پرسپکتیو یکی از تکنیک های محبوب در ارائه های مدارک معماری است که بیشتر در مسابقات معماری مورد استفاده قرار می گیرد زیرا اجازه می دهد تا یک نقشه فنی با یک تصویر و سکشن ترکیب و در راستا و کنارهم پرزنت شوند. سکشنی که به فرد اجازه می دهد به راحتی کیفیت‌های فضای طراحی شده را بیان کند.

استفاده از دید ایزومتریک برای توسعه طراحی

نماهای ایزومتریک در مطالعات معماری، معماری منظر و طراحی‌شهری ابزار فوق العاده‌ای هستند که به آشکار کردن روابط فضایی بدون افزودن جزئیات تزئینی بیش از حد کمک می کنند. به بیان ساده، نقشه های ایزومتریک آموزنده و در عین حال به طرز دلپذیری انتزاعی هستند.


Source: TOPOTEK1

استفاده از منابع دیجیتالی باکیفیت

انتخاب بهترین منابع دیجیتال مانند درختان، عناصر محوطه سازی و المان برای خیابان ها، براش‌های انسانی، ابرها و … نیز نقش بسیار مهمی در باکیفیت  و غنی کردن پرزنت شما دارند. می‌توانید منابع دیجیتال متعددی را از سایت دستیار جیبی منظر مشاهده و تهیه کنید.

 یافتن PNG مناسب، فرایندی زمان‌بر است، همچنین بعد از یافتن موارد مناسب باید برای ترکیب کردن و مچ کردن آن‌ها با تصاویر وقت بگذارید. زمانی که از المان‌ها و آبجکت‌ها بطور مناسب در ارائه‌تان استفاده کنید یک پرزنت غنی‌تر خواهید داشت. باید سعی کنید با استفاده از المان‌های مختلف «تصویرسازی» انجام دهید و یک مفهوم واحد را به مخاطب انتقال دهید.همچنین رابطه و ارتباطی بین بیننده و مکان و فضا برقرار کنید.

مهارت های خود را تقویت کنید

شما می توانید با ارائه خوب، پروژه های خود را بسیار بهتر به مخاطب نمایش دهید. در غیر این صورت اگر ارائه‌های شما موفقیت آمیز نباشد، پروژه های شما حتی اگر کامل و کامل باشند، بی نقص تلقی نمی‌شوند. برای تقویت مهارت های خود،شما باید روزانه برای آموزش دیدن زمان زیادی بگذارید و از ابزارهای رایگان مانند YouTube بهره کافی را ببرید . برای داشتن یک پرزنت موفق شما باید توانایی‌های ترکیبی و «مکمل» داشته باشید. حداقل به چند ابزار ضروری ۳D و ۲D باید تسلط کافی داشته باشید. ( مانند SketchUP، AutoCAD، Photoshop، Illustrator، InDesign ).

ما در دستیار جیبی منظر، در این راستا برای تقویت مهارت های شما دوره جامع فتوشاپ‌لند را برگزار میکنیم . محوریت اصلی این دوره نرم‌افزار فتوشاپ است اما در کنار فتوشاپ با نرم افزارهای مختلفی برای بهتر و کامل تر کردن پرزنت‌مان کار میکنیم. (مانند نرم افزار اسکچاپ / پلاگین Vray  و … ).

 

دیدگاه خود را پیرامون این مطلب، برای ما بنویسید.

علیرضا انصاری
مدیر و بنیان گذار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.