نویسنده : علیرضا انصاری
کارشناسی ارشد معماری منظر / مدیریت دستیار جیبی منظر
در زمنیه معماری / معماری منظر و طراحی شهری و تمام حوزههایی که به نحوی ارتباط با المانهای بصری دارند، مانند حوزه گرافیک و .. ما به عنوان متخصص نیاز به تمرین و تکرار داریم که بتونیم توانایی عملکردی و ذهنی خودمون رو ارتقا بدیم. شاید خیلی مواقع شنیده باشید که میگن «زیاد نمونه کار ببیین» و یا «زیاد پروژههای موفق رو آنالیز کن». البته که اینکارها بسیار درست و تاثیرگذار هست در روند یادگیری و تصویری و در نهایت ارتقا دانش شما، اما اگر صرفا به «دیدن» بسنده کنیم، در واقع ارزش و اثر این تمرین رو بسیار بسیار کم کردیم.
در مشق بصری یاد میگیریم که علاوه بر «دیدن» باید «آنالیز» کرد و در کنار مشاهده بصری باید تفکر بصری رو در خودمون ارتقا بدیم.
مشق بصری
مشق بصری به این صورتِ که شما در زمینه تخصصی و کاری خودت، کارهایی که انجام شده از نظر ایده، از نظر المانهای بکار رفته رو مشاهده میکنی و تجزیه و تحلیل میکنی،که به این میگن مشق بصری. و این عمل مربوط به ۱ روز یا ۲ روز یا حتی یک هفته هم نیست، بلکه باید یک هدفگذاری مادامالعمر برای خودتون تعیین کنید و اینکار تبدیل به عادتهای رزوانه شما بشه. چون تنها چیزی که باعث ارتقاء و رشد یک حرفهمند میشه «استمرار و تکرار» هست. (مخصوصا برای معماران و طراحان در تمام حوزهها)
برای رسیدن به یک تجزیه و تحلیل خوب از مشقهای بصری، باید دوتا پارامتر رو یاد بگیریم،که اولین مورد «مبانی اولیهست» یعنی الفبای اون رشته (که با مطالعه تقویت میشه) و دومی اینه که تجزیه و تحلیل بکنی(با سرچ های زیاد و مطالعه تقویت میشه). اگر الفبا رو هم بلد نباشیم و چند نمونه تجزیه و تحلیل رو هم نبینیم، در ابتدای راه کار سخت خواهد شد و ذهن شما درگیر میشه چون نمیدونید دقیقا چیکار کنید.
در ابتدای راه که شروع میکنید به آنالیز بصری و مشاهده نمونهکارهای موفق، شاید سختتر بتونید «تحلیل» کنید، اما هر چقدر اینکار رو در کنار مطالعه، بیشتر انجام بدید رفته رفته قویتر میشید و تاثیر فوقالعادهش رو میتونید در زندگی حرفهایتون کاملا حس کنید. وقتی تونستید خیلی خوب تجزیه و تحلیل کنید به «تفکر بصری» میرسید، وقتی که به تفکر بصری برسید، میتونید خیلی خوب ایدهپردازی کنید و این ایدهها چون پشتوانه علمی داره (یعنی حاصل درک اون الفبایی هست که ازش صحبت کردیم) پس در نتیجه براحتی میتونه توسط شما پیادهسازی و اجرا بشه.
در نتیجه
بچه هایی که میگن ما ایده نداریم، ما نمیتونیم ایدههامون رو پیادهسازی کنیم، ما نمیدونیم چطور کار رو شروع کنیم و چطور کار رو ببندیم، اینها همش برمیگرده به مشقبصری، یعنی مشقی برای خودتون تعیین نکردید، تغذیه چشمی برای خودتون تعیین نکردید، کارهای قوی و خوب کم دیدید و تجزیه و تحلیل کمی انجام دادید، به همین خاطره که ایدههای خوبی در ذهن ما شکل نمیگیره و عموما هم به سرانجام نمیرسه و گاها نمیدونیم چیکار کنیم.
عالی ،خیلی ممنون بابت موضوع خوبی که انتخاب کرده بودید.
ممنون لطف و توجه شما