مستندات سایت پروژه منظر چیست ؟

اطلاعات جمع آوری شده و مجموعه مستندات و سازمان دهی آنها برای تحلیل بستر پروژه فهرستی از شرایط موجود و محتمل سایت را در بر میگیرد. در این مرحله نه به پاسخ های طراحی بلکه ترجیحاً به تمام آنچه می توانیم از سایت بفهمیم می پردازیم.

در سازماندهی انواع اطلاعاتی که در مورد سایت جمع آوری می کنیم ، چندین عنوان وجود دارد که برای طبقه بندی داده ها سودمند هستند. هر سایتی متفاوت است و زمانی که شروع به استفاده از تحلیل ها در طراحی می کنیم اهمیت هر کدام در پروژه های متنوع تغییر می کند.

موقعیت ( Location )

شامل نقشه استان و شهر است که موقعیت سایت را در ارتباط با شهر به عنوان یک کلیت نشان می دهد. علاوه بر این نقشه شهر می تواند مسافت بین کاربری های مرتبط در دیگر قسمت های شهر را مشخص کند.

موقعیت

A title

Image Box text

بافت محله ( Neighborhood Context )

محیط پیرامونی نزدیک به سایت را که احتمالا سه یا چهار بلوک ساختمانی فراتر از محدوده سایت است را نشان می دهد. که ممکن است به دلیل مقیاس پروژه و یا در بر گرفتن عاملی مهم از این مقدار هم فراتر برود.

نقشه کاربری های موجود و محتمل در آینده ، ساختمان ها ، حوزه بندی ها و سایر شرایطی که احتمالاً بر سایت اثر دارد را نشان می دهد.

A title

Image Box text

ابعاد و منطقه بندی ( Size and Zoning )

تمامی جنبه های ابعادی سایت ، شامل مرزها ، موقعیت و ابعاد حق ارتفاق و طبقه بندی منطقه را با در نظر گرفتن تمامی الزامات آن ( عقب نشینی ها ، ضوابط پارکینگ ، کاربری های مجاز ) و محدوده قابل ساخت ( زمین قابل استفاده برای پروژه بعد از اعمال عقب نشینی ) را مستند می کند.

علاوه بر این لازم است تحلیل شامل روند کلی موجود و محتمل ، برنامه های اداره حمل و نقل شهری برای عریض کردن جاده ها و هر مورد ممکن دیگری که در آینده در پروژه تاثیر گذار خواهد بود باشد.

ابعاد و منطقه بندی

A title

Image Box text

حقوقی ( Legal )

در این گروه شرح قانونی املاک ، قرارداد ها ، محدودیت ها ، حوزه عملکرد دولت و هرگونه طرحی که در آینده روی پروژه اثر گذار است داده می شود.

A title

Image Box text

ویژگی های فیزیکی طبیعی ( Natural physical features )

شامل ، عوارض زمین ، الگوهای زهکشی ، نوع خاک ، ظرفیت باربری ، درختان ، صخره ها ، قله ها ، دره ها ، آبگیرها و تالاب ها است .

A title

Image Box text

ویژگی های انسان ساخت ( Man-made features )

شرایط موجود در سایت مانند بناها ، دیوار ها ، جاده ها ، شیب لبه پیاده رو برای هم سطح شدن با سطح جاده ، تیرک های چراغ برق و الگو های کفپوش را ثبت می کند.

نمونه هایی از شاخصه های خارج از سایت عبارتند از : مشخصات عناصر محیط پیرامون مانند پله ، الگوی بازشو ها ، عقب نشینی ها ، مصالح ، رنگ ها ، فضاهای باز ، محور های دید ، الگو های کفپوش ها ، تجهیزات جانبی و جزئیات .

ویژگی های انسان ساخت

A title

Image Box text

جریان حرکت ( Circulation )

الگو های حرکتی تمامی وسایل نقلیه و عابرین پیاده را نشان می دهد. داده هایی شامل ، مدت زمان و حداکثر بار ترافیکی وسایل نقلیه و جابجایی عابرین ، ایستگاه های اتوبوس ، مرزهای دسترسی به سایت ، عوامل ایجاد ترافیک ، دسترسی کامیون های خدماتی و رفت و آمد های دوره ای .

تحلیل رفت و آمد باید طرح محتمل آینده را تا جایی که امکان دارد در بر بگیرد.

جریان حرکت

A title

Image Box text

تاسیسات ( Utilities )

دسته بندی حاضر مربوط به نوع ، ظرفیت و موقعیت تمامی تاسیسات داخل ، مجاور و نزدیک سایت است. انوع تاسیسات معمول شامل برق ، گاز ، فاضلاب ، آب و تلفن هستند.

تاسیسات

A title

Image Box text

حواس ( Sensory )

این دسته ، مستندسازی جنبه های بصری ، شنیداری ، لامسه و بویایی سایت را در بر می گیرد. موضوعات معمول آن شامل دید از سایت و به آن ، و سر و صداهای ایجاد شده در اطراف سایت است.

ثبت نوع ، دوام ، شدت و کیفیت موضوعات حسی ، ارزشمند است.

حواس

A title

Image Box text

انسان و فرهنگ ( Human and Culture )

شامل ، تحلیل همسایگی های اطراف با توجه به جنبه های فرهنگی ، روانشناختی ، رفتاری و جامعه شناختی می گردد. این دسته بندی اگر چه به فعالیت ها ، روابط انسانی و الگوهای شخصیتی انسان می پردازد اما متفاوت از رویکرد کالبدی که در بخش بافت محله ذکر شد می باشد و در بر گیرنده موضوعاتی مانند  سن جمعیت ، الگوهای قومی ، تراکم ، الگوهای اشتغال ، ارزش ها ، ساختار و درامد خانواده می شود.

الگوهای جرم و رفتارهای بزهکارانه ، اگرچه ناخوشایند است اما هنگام ایده پردازی و طراحی پروژه داده هایی ارزشمند برای طراح هستند.

انسان و فرهنگ

A title

Image Box text

اقلیم ( Climate )

تمامی شرایط آب و هوایی ، مانند بارش باران و برف ، رطوبت و تغییرات دما در طول ماه های سال را نشان می دهد. به علاوه جهت باد های غالب ، مسیر و زوایای تابش خورشید در طول سال تغییر می کند و احتمال بلایای طبیعی نظیر گردباد ، طوفان و زلزله را شامل می شود.

آگاهی از وقوع شرایط بحرانی علاوه بر دانستن چگونگی تغییر شرایط اقلیمی در طول یکسالِ معمولی سودمند است.

A title

Image Box text

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.